Turkiye`de ogretmen olmak zor!

UNESCO tarafından 1994 yılında Dünya Öğretmenler Günü ilan edilen 5 Ekim’e, atanamayan on binlerce öğretmenle giren Türkiye, OECD verilerine göre öğretmenlerin çalışma saati ve gelirleri bakımından en geri ülkeler arasında.

Ataması Yapılamayan Öğretmenler Platformu Dönem Sözcüsü Serkant Subaşı, ataması yapılmadığı için on binlerce öğretmenin, dershanelerde köle gibi çalışmak zorunda kaldığına dikkat çekiyor. Öğretmenlerin 5 Ekim’de mutlu olma gibi bir lüksleri olmadığını belirten Subaşı, “Öğretmenler en kötü koşullarda hayat mücadelesi vermeye zorlanıyor. Türkiye’de hiçbir saygınlığı kalmayan, dünyanın en şerefli çalışmasından biri olan öğretmenlik mesleği, her gün ayaklar altına alınıyor. Varsın bütün dünya 5 Ekim Öğretmenler Günü’nü kutlasın,Türkiye ise bu utançla ancak kendini kandırsın” diye konuştu.

‘KAST SİSTEMİ VAR’

Öğretmenlerin “kadrolu, sözleşmeli, vekil, ücretli” şeklinde 4 parçaya bölündüğünü dile getiren Subaşı, eğitim emekçilerinin kast sistemine tabi tutulduğunu vurguluyor. “Bu insanlar üniversitede aynı eğitimi almış ve aynı bilgi donanımına sahipler ve bu öğretmen gruplarının sorunları birbirinden çok da farklı değil” diyen Subaşı, buna rağmen sırf KPSS’de az puan aldıkları için insanların sözleşmeli öğretmen olmak zorunda kaldığını belirtiyor.

‘NEDEN UMUT TACİRLİĞİ YAPILIYOR?’

“Devlet Personel Dairesi Başkanı, 327 bin öğretmenin kadro beklediğini söylerken, neden hâlâ bütün illerde eğitim ve fen-edebiyat fakülteleri açıp umut tacirliği yapılıyor” diye soran Subaşı, KPSS’de 243 bin kişi içinden yalnızca 15-20 bin kişinin atandığını hatırlattı. Öğretmenlerin kamyonculuk, çöp toplayıcılığı ve garsonluk yapmaya zorlandığına dikkat çeken Subaşı, “Her şeye bol keseden bütçe ayırmayı bilen hükümet yetkilileri, 24 Kasım Öğretmenler Günü geldiğinde de orada burada, kimsenin gözünü boyamaya kalkmasınlar ve biz öğretmenlere hak ettiğimiz onurlu yaşamı versinler. Vermeseler de bizler hakkımızı alacağız” diye konuştu.

HİÇBİR GELİŞME YOK

Öğretmenlerin bu yıl da 5 Ekim’e güvencesizlik ve yoksulluk sarmalında girdiğine dikkat çeken Eğitim Sen Genel Başkanı Zübeyde Kılıç, öğretmenlerin iş güvencesi, ücret ve haklarda iyileşme, sendikalaşma, grev ve toplusözleşme haklarına sahip olmaları noktasında bir gelişme yaşanmadığını vurguladı.

OECD SONUNCUSU

Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) verilerine göre en yüksek çalışma saatlerine sahip olan ülkeler Türkiye ve Macaristan.
uZorunlu çalışma saati Türkiye’de 1832 saat, Macaristan’da 1864 saat, OECD ortalaması ise 1652 saat.
uOECD üyesi ülkelerden İspanya’da okulöncesi eğitim kurumlarında çalışan bir öğretmene 14 öğrenci düşüyor.
uBu sayı, Portekiz’de 16, Yunanistan’da 12, Macaristan’da 11, İsveç’te 13 iken Türkiye’de ise 26. OECD ortalaması ise 15.
uİspanya’da göreve yeni başlamış bir ilkokul öğretmeni yılda toplam 34 bin 250 dolar gelir elde ediyor, Yunanistan’da ise bunu 26 bin 326 dolar. Ancak bu rakam Türkiye’de 14 bin 63 dolarla sınırlı.
uİspanya’da en üst derecede olan bir ilköğretim okulu öğretmeninin yıllık toplam geliri 49 bin 466, Yunanistan’da 38 bin 619 dolar, Türkiye’de bu rakam 17 bin 515 dolar. (Ankara/DİHA)

0 Kommentare: